sobota 14. května 2011

Fiala, vrchní zemský rada?

Shodou okolností jsem v pátek přes MyHeritage dostal odkaz na případnou shodu v rodokmenech. Byla jím dvoji bratrů, František a Josef Fialovi. Jméno matky sice neodpovídá ani náhodou, ale data narození a místo narození je přesné. Oba by měli být syny Karla Fialy, polního mistra a šafáře, toho času v Bezděkově. Je vyloučené, že by se v Bezděkově ve stejný den narodily dvě děti stejného jména, takže shoda je podle mě jistá.
Co je zajímavé, na stránkách byla i fotografie i společného náhrobku obou bratrů z, jak jsem později zjistil, vyšehradského hřbitova. Josef je na něm uveden jako inspektor společnosti Státní dráhy Rakouska-Uherska. A jeho bratr František jej trumfuje nejen tím, že byl inženýrem, ale i funkcí zemského vrchního stavebního rady, čestným členstvím Technického muzea a dalším.
Odpovídá i jméno manželky, které mám z nepotvrzených zdrojů. Jak to zatím vypadá, František Fiala byl uznávaným architektem. Dokonce o něm existuje článek ve Sborníku Rozpravy Národního technického muzea, který se pokusím sehnat a zjisti víc. Navíc mě překvapilo, co vše se dá na webu najít. Narazil jsem na stránky v angličtině, které obsahují seznam náhrobků na pražských hřbitovech, ke si zájemci mohou objednat, samozřejmě za úplatu, jejich fotografie. Pro mě je samozřejmě jednodušší si ta Vyšehrad zajet, ale pomohlo mi to přinejmenším v identifikaci hřbitova. Tak uvidíme, co ten článek.
Pokud by to všechno bylo pravda, znamenalo by to, že bratr praprababičky František byl "velké zvíře". Syn šafáře ze lnářského panství - Radošic, Bězděkova a dalších vesnic - vystudoval techniku a postupně se stal i zemským radou. Docela kariéra. V tomto světle dává mnohem větší smysl studium a působení Karla Peláka v Praze. Třeba si ho jeho strýc vzal pod svoje křídla.

Žádné komentáře:

Okomentovat